*English follows Japanese

McDonald's

マクドナルドの従業員の皆さま、およびご家族の皆さまへ

日本マクドナルド株式会社
代表取締役社長兼CEO
日色 保

新型コロナウイルスの影響のなか、お客様においしい食事としあわせなひとときを笑顔でお届けしてくださっているクルーやマネージャーの皆さまに、深く心からの感謝を申し上げます。そして、その皆さまを支えてくださっているご家族の皆さまにも、心から御礼申し上げます。

マクドナルドでは、クルーやマネージャーの皆さまとお客様の安全と健康を守るため、従来から実施していた高い基準の衛生・安全管理に加えて保健所や専門家の意見を採り入れ、より安心して働いていただける職場環境づくりに努めるとともに、政府や自治体の要請に合わせた感染拡大防止策を強化してまいりました。

また、すべての皆さまに笑顔をお届けしたいという気持ちから、「みんなのスマイルのために」というテーマを掲げて、様々な取り組みを実施しています。なかでも、日本全国の15万人のクルーとマネージャーの皆さまは、私たちマクドナルドにとって非常に大切な存在です。いつもスマイルで働いてくださる皆さま、そしてご家族の皆さまに心からの感謝を申し上げるとともに、日常生活で使用するマスクが不足しているという皆さまの声にお応えして、大変な状況が続くなか少しでもご安心いただけるよう、些少ながらマスクをお届けさせていただきます。

今後も、クルーやマネージャーの皆さまに安心して働いていただける安全な職場環境づくりをなお一層強化してまいります。ご意見やご質問は、新型コロナウイルス専用電話相談窓口(03-6911-5940 受付時間:週末も含む10時~16時)で受け付けておりますので、クルーやマネージャーの皆さま、ご家族の皆さまともに、ご不安な点がございましたら遠慮なくご連絡いただければ幸いに存じます。

末筆となりましたが、これまでのクルーやマネージャーの皆さまのご尽力と、ご家族の皆さまのマクドナルドに対する信頼とご支援にあらためて感謝申し上げますとともに、引き続きのご厚情を賜りますよう、どうぞよろしくお願い申し上げます。

- 別紙 -

マクドナルドは新型コロナウイルスの感染拡大防止のために、主に以下の取り組みを実施しています。

  • 店舗従業員全員のマスク着用
    • 日本マクドナルドでは感染症の流行状況を確認の上、危機レベルを設定し、レベルごとの対応を決めております。
      • 1月22日(水)より、状況によって店舗判断で接客に携わるスタッフよりマスクを着用するようにしました。
      • 2月27日(木)より、全店向けにマスクの調達を行い、店舗で働く全員のマスクの着用を推奨することといたしました。
  • 店舗従業員全員の健康チェック(味覚・嗅覚含む)や手洗いの徹底
    • 「就業前の健康チェック」の実施を徹底しており、体調不良の場合は勤務できないことや、「最低1時間に1回の手洗い」をルール化しています。
      • 検温の項目を追加し、体温が37.5℃を超えている場合は勤務せず、自宅にて安静にするようにしています。
      • 就業前に「嗅覚障害・味覚障害」を確認項目に加え、有症時は、就業を控えていただくようにしています。
  • 店内および設備の清掃強化とサニテーションの強化
    • 『チェックリスト』を活用し、客席、トイレ、カウンターエリアのクレンリネスとサニテ―ションを実施しています。
      • 客席には、サニテーションチェックリストを実施する人員を優先的に配置しています。
      • 特にトイレや手すりなどお客様の触れる場所の、クレンリネスとサニテーションを強化しています。
      • 店内の客席エリアなどに、どなたでもお使いいただけるアルコール消毒液を設置しています。
  • お客様との直接の接触を避ける応対
    • お会計や商品のお渡し時に直接、従業員とお客様の手が触れないよう、双方が安心できる環境づくりを実施しています。
      • 商品は受け取りカウンターに置き、お客様に受け取りいただく形としています。
      • 商品の代金、つり銭とレシートはコイントレーを使用して授受しています。
      • マックデリバリーでは、希望されるお客様に対し、「非接触型サービス」を実施しています。
  • 「ソーシャル・ディスタンス」への取り組み
    • 他人から一定の距離を取ることで感染拡大の抑止に努めています。
      • お客様同士の距離を一定の間隔に保つ
      • お客様と店舗従業員の距離を一定の間隔に保つ
      • 店舗従業員同士の距離を保つ
  • 政府や各自治体の要請に合わせた営業時間や営業形態(店内利用の中止等)の変更
    • 4月20日(月)午前5時より、政府の「特定警戒都道府県」対象地域である13都道府県(東京都、神奈川県、千葉県、埼玉県、大阪府、兵庫県、福岡県、北海道、茨城県、石川県、岐阜県、愛知県、京都府)の全店舗で、店内客席のご利用を終日中止しています。
    • 「特定警戒都道府県」対象以外の県において、各自治体から飲食業に対し営業時間短縮要請等が発出された場合、原則、それに準じて、営業時間や営業形態変更の対応を実施しています。

McDonald's

To All Employees of McDonald’s and their Families

Tamotsu Hiiro
Representative Director, President and CEO
McDonald’s Company (Japan), Ltd.

I would like to thank all crew and managers from the bottom of my heart for delivering delicious food and feel-good moments to our customers with a smile despite the challenging circumstances as we are impacted by coronavirus. My gratitude is also extended to all of the members of your families that are supporting you.

At McDonald’s, in order to ensure the safety and wellbeing of our crew, we have striven to create a safe working environment by executing sanitation and safety control of high standards, while strengthening preventative measures against the spread of coronavirus by responding to requests by the central and local governments.

Based on our desire to deliver smiles to everyone, from all of our crew and managers to all of our customers, under the theme of “For Everyone’s Smile,” McDonald’s will continue implementing various actions. Our 150,000 crew and managers across the country are extremely important to McDonald’s. With this thought in mind, we’d like to extend our heartfelt gratitude and provide peace of mind when you are all going through a difficult time. Since masks are hard to come by, we’d like to distribute some for your everyday use.

We hope to continue receiving the understanding and cooperation of your families as we continue our efforts to create a safer workplace. If you have any worries or concerns, please discuss them with the restaurants first. If you have any opinions or questions, please also feel free to call the telephone service dedicated to issues relating to the new coronavirus (03-6911-5940 from 10am to 4pm including during weekends).

Thank you very much to you and your families for your continued trust and support of McDonald’s.

- Attachment -

McDonald's has implemented the following measures to prevent the spread of the new coronavirus.

  • Wearing masks by all store employees
    • McDonald’s Japan sets the alert level and decides the measures for each level after monitoring the spreading coronavirus.
      • From Wednesday, January 22, depending on the situation, we decided that the restaurant staff in charge of serving customers wear masks if each restaurant decides.
      • From Thursday, February 27, we procured enough masks and recommended all restaurant staff to wear them.
  • Thorough health checks of all store employees (including checking the sense of taste and smell) and thorough hand-washing
    • We thoroughly implement the "pre-work health check" and made it a rule that employees cannot work if they are not feeling well, and mandate all restaurant staff to wash hands "at least once every hour."
      • We’ve added body temperature measurement to the health check-up list, and if the body temperature is over 37.5℃, staff cannot work and must rest at home.
      • In addition to checking the "sense of smell and taste" before starting work, restaurant staff cannot work if they have issues with them.
  • Strengthening of cleaning and sanitization actions at stores and facilities
    • We have prepared the checklist to ensure cleanliness and sanitation of the seats, toilets and counter areas.
      • We are prioritizing positioning staff in the dining areas to carry out sanitary actions.
      • In particular, we are enhancing cleanliness and sanitation of toilets, handrails, and other areas where staff and customers frequently touch.
      • We have installed alcohol sanitizers in the dining area so that anyone can use them.
  • Measures to avoid direct contact with customers
    • We are working to create an environment where both employees and customers can feel at ease by preventing close contact when customers pay and receive their orders.
      • We place food items at the pick-up counter and let customer receive them.
      • We use a coin tray when customer pay and receive change and receipt.
      • For McDelivery, we offer "contactless service" to customers who wish to receive food without close contact with delivery persons.
  • Our actions for "social distancing"
    • We are acting to prevent the spread of coronavirus by keeping social distancing.
      • Maintain distance among customers
      • Maintain distance between customers and store employees
      • Maintain distance between restaurant staff
  • Changed business hours and operating styles (closing the dining areas, etc.) to respond requests from the national and local governments
    • Starting 5 AM on Monday, April 20, all the dining areas of the restaurants in the 13 prefectures designated as "Special Alert Prefectures” by the central government (Tokyo Metropolis, Kanagawa Prefecture, Chiba Prefecture, Saitama Prefecture, Osaka Prefecture, Hyogo Prefecture, Fukuoka Prefecture, Hokkaido, Ibaraki Prefecture, Ishikawa Prefecture, Gifu Prefecture, Aichi Prefecture, Kyoto Prefecture) have been closed all day.
    • If other local governments that are not designated as Special Alert Prefectures make requests for shorter business hours, we will basically comply by changing business hours and/or operating styles.

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